Medjugorje získalo souhlas papeže Františka

20.09.2024

Papežem Františkem schválený dokument Dikasteria pro nauku víry nemluví o nadpřirozenu, ale uznává hojné duchovní plody související s farností - svatyní Královny míru a vyjadřuje se k poselstvím převážně kladně, i když s několika vysvětleními.

"Nastal čas uzavřít dlouhou a složitou historii duchovních fenoménů kolem Medjugorje." Těmito slovy začíná Nóta o duchovní zkušenosti související s Medjugorje, kterou podepsal kardinál Víctor Manuel Fernández, vedoucí Dikastéria pro nauku víry. Tento text je schválený papežem Františkem, který uznává hodnotu duchovních plodů spojených s medjugorskou zkušeností a opravňuje věřící, aby se jí drželi, protože "se událo mnoho pozitivních plodů a mezi Božím lidem se nerozšířily žádné negativní nebo rizikové účinky. " Hlavně, pozitivní je také smýšlení o poselstvích, třebaže s upřesněním některých výrazů. 

Pozitivní plody

Místa spojená s medjugorským fenoménem jsou cílem poutí z celého světa. "Pozitivní plody se projevují především jako podpora zdravé praxe života víry" v souladu s tradicí Církve. Došlo k "četným obrácením" lidí, kteří objevili nebo znovu objevili víru; návrat ke zpovědi a svátostnému přijímání, četná povolání, "četná usmíření manželů a obnova manželského a rodinného života". Bylo zaznamenáno také "mnoho uzdravení". Farnost Medjugorje je místem adorace, modlitby, seminářů, duchovních cvičení, setkávání mladých lidí. Založena byla také charitativní díla, která se starají o sirotky, závislé, osoby se zdravotním postižením a byla prokázána přítomnost i skupin pravoslavných křesťanů a muslimů.

Poselství míru

Nóta Dikastéria se pak zamýšlí nad hlavními aspekty poselství, počínaje poselstvím míru chápaným nejen jako nepřítomnost války, ale také v duchovním, rodinném a společenském smyslu: nejoriginálnější titul, který si Panna Maria připisuje, je totiž , 'Královna míru'. Je to mír, který je plodem žité lásky, která "zahrnuje i lásku k těm, kdo nejsou katolíci". Tento aspekt je lépe pochopitelný "v ekumenickém a mezináboženském kontextu Bosny, poznamenaném hroznou válkou se silnými náboženskými prvky".

Bůh v centru

Často se opakuje povzbuzení k důvěrnému svěření se Bohu, který je láska: "Můžeme rozpoznat jádro poselství, v nichž Panna Maria nestaví sebe do centra, ale ukazuje, že je zcela zaměřena na naše spojení s Bohem". Kromě toho "Mariina přímluva a jednání jsou jasně podřízeny Ježíši Kristu jako tvůrci milostí a spásy v každém člověku".

Výzva k obrácení

V poselstvích pak nacházíme "neustálou výzvu k opuštění světského způsobu života a přílišné připoutanosti k pozemským dobrům, s častými podněty k obrácení, což umožňuje skutečný mír ve světě". Zdá se, že právě obrácení je středem poselství Medjugorje. Je zde také "vytrvalé nabádání, abychom nepodceňovali vážnost zla a hříchu" a brali vážně Boží výzvu k boji proti zlu. Základní je také role modlitby a půstu, stejně jako ústřední místo mše svaté a hledání konečného smyslu existence ve věčném životě.

Potřebná vysvětlení

Druhá část dokumentu poukazuje na to, že několik poselství se může zdát "související s matoucími lidskými zkušenostmi", ačkoli některé chyby nemusí být "ze špatných úmyslů, ale ze subjektivního chápání fenoménu.  V některých případech se "zdá, že Panna Maria projevuje určité podráždění, protože některé z jejích pokynů nebyly následovány; tak varuje před hrozivými příznaky a možností, že se už nikdy nezjeví". Ale právě jiná poselství dávají správný výklad: "Ti, kdo dávají katastrofická proroctví, jsou falešní proroci. Říkají: "Ten a ten rok, toho a toho dne dojde ke katastrofě". Vždy jsem říkala, že pokud se svět neobrátí, přijde trest. Proto vybízím každého k obrácení." (15. prosince 1983).

Trvání na poselstvích

Pak jsou zde poselství pro farnost, v nichž Panna Maria jako by chtěla kontrolu nad jednotlivostmi duchovní a pastorační cesty. V jiných případech se poselství "odkazují na tvrzení "málo pravděpodobného nadpřirozeného původu", kdy Panna Maria "dává příkazy ohledně dat, míst, praktických aspektů a přináší rozhodnutí o běžných záležitostech". Ve skutečnosti sama Panna Maria relativizuje vlastní poselství tím, že je podrobuje "nesrovnatelné hodnotě Slova zjeveného v Písmu svatém": "Nehledejte neobyčejné věci, ale raději vezměte Evangelium, čtěte ho a všechno vám bude jasné" (12.11.1982). V Nótě se jako problematické uvádí i poselství, které Panně Marii připisují výrazy "můj plán", "můj projekt", slova, která "by mohla zmást. Ve skutečnosti všechno, co Panna Maria dělá, je vždy ve službě Pánova plánu." Nesmíme mylně přiřadit Marii "místo, které je jedinečné a výlučné pro Syna Božího".

Schválena veřejná úcta

Ačkoli to neznamená vyhlášení nadpřirozena a připomíná, že nikdo není povinen v to věřit, nihil obstat - který vydal mostarský biskup po dohodě se Svatým stolcem - informuje, že věřící "mohou prostřednictvím tohoto duchovního prostředku získat pozitivní podnět pro svůj křesťanský život a umožňuje veřejnou úctu." V Nótě se také upřesňuje, že kladné hodnocení většiny medjugorských poselství "neznamená prohlášení o přímém nadpřirozeném původu". Církevní autority v místech, kde je taková zkušenost přítomna, jsou povoláni ocenit pastorační hodnotu a "také podporovat šíření tohoto duchovního proudu. Dikastérium na závěr vybízí ty, kteří jedou do Medjugorje, "aby přijali, že se na pouť nevydává kvůli setkání s  údajnými vizionáři, ale kvůli setkání s Marií, Královnou pokoje".

Externí zdroj textu a fota: odkaz ev. č. 45 (k vyžádání v Centru Medjugorje, z.s.)